La importància de fer equip...

"La cooperació és la convicció plena de què ningú pot arribar a la meta si no hi arriben tots" Virgina Burden

dilluns, 28 de maig del 2012

Conclusions Finals


Al llarg de les pràctiques he tingut l'oportunitat de poder desenvolupar diverses tasques d'orientació. Una gran avantatge és que la figura de l'orientadora de l'EOEP està ben definida i integrada en el centre.

Com ja sabeu, les meves pràctiques s'han desenvolupant en dues línies d'actuació diferenciades de les quals m'agradaria plasmar algunes reflexions finals de les actuacions que s'han seguit al llarg de les diferents fases previstes.




1) La millora dels processos d'ensenyament-aprenenatge de la lectoescriptura. 
L'assoliment del pla de treball inicial s'ha assolit parcialment. Probablement el pla inicial era massa ambiciós tenint en compte el temps que es disposava per a portar-lo a terme. Ja m'ho deia Begoña, la meva tutora... Hauria estat millor haver-ho començat a principi de curs i amb una proposta més decidida per part de tot l'equip docent d'Infantil i 1r cicle de Primària.  S'han fet reunions d'equip docent amb Infantil i el 1r cicle  de Primària, tant per separat com conjuntament. També s'han realitzat reunions de cicle, de nivell i d'equip de suport per tractar l'anàlisi documental com l'avaluació de la competència lingüística dels alumnes que finalitzaven el primer cicle de Primària. Aquestes reunions també s'han realitzat amb l'objectiu d'establir més lligams i apropar les diferents postures entre les mestres d'Infantil i Primària. He realitzat una bona recerca bibliogràfica per fonamentar l'aprenentatge constructivista de la lectoescriptura. Tot això m'ha enriquit molt professionalment!!! Per una altra banda, els resultats obtinguts de proves realitzades als alumnes de 2n de Primària han fet que les mestres prenguin més consciència de les competències lingüístiques que han après els alumnes al llarg dels seus anys d'escolarització ("què han de saber els infants i què saben realment?"). Puc dir que s'ha complit amb les primeres fases plantejades i que s'ha assolit donar una passa important per contribuir a la millora d'aquests processos: el consens de la necessitat de rebre una formació especialitzada i la decisió ferma de sol·licitar aquesta formació a una assessora externa per al curs vinent. Espero continuar formant part d'aquest procés i contribuir amb els aspectes que han quedat pendents. 

2) L'avaluacions psicopedagògica com a resposta a les derivacions d'alumnes amb dificultats d'aprenentatge. 
Les fases d'aquest procés s'han assolit favorablement. S'han seguir les passes establertes inicialment. Inclús s'ha realitzat una avaluació psicopedagògica d'un altre alumne de 4t de Primària que, en un principi, no estava contemplada en el pla de treball. S'ha recopilat informació dels alumnes per moltes vies i, per això, ha estat fonamental la col·laboració de les tutores i altres professionals implicats així com de les seves famílies. S'han analitzat i aplicat diferents documents d'observació (a l'aula i al pati), seguiment d'actuacions, entrevistes amb les tutores i les famílies, revisió de les produccions pròpies, aplicació, correcció i interpretació dels resultats de proves estandaritzades.  L'avaluació psicopedagògica no és un procés solitari on només intervé l'orientadora i l'alumne objecte d'avaluació. És molt més que l'aplicació de proves estandaritzades; és la visió sistèmica de l'alumne  (capacitats i necessitats) com a resultat de la seva confluència en diferents contextos (escolar, social, cultural, familiar...). Aquesta avaluació és fonamental per poder conèixer les necessitats educatives dels alumnes i posar els recursos adients per assegurar una resposta educativa ajustada, contribuint d'aquesta manera a l'èxit escolar de l'alumnat siguen quines siguen les seves capacitats.

La valoració general del procés ha estat positiva. He fet molta feina i estic contenta dels resultats. Tot i així, m'hauria agradat haver pogut avançar més en el procés de millora de l'ensenyament i aprenentage de la lectoescriptura. He trobat algunes dificultats per poder convocar més reunions entre Infantil i Primària perquè ja hi havia un calendari programat de reunions per a tot el curs. També he trobat a faltar més implicació per part de les mestres implicades. Al llarg de tot el procés he notat certa tensió i reticències que finalment s'han reduït amb l'acord de formació docent conjunta. Reconeixo que el treball en equip requereix molta "mà esquerrà" per aconseguir canalitzar les actuacions cap a una finalitat reconeguda i compartida per tot els membres implicats. No ha estat fàcil però, personalment, crec que s'ha aconseguit aportar un granet de sorra. Ara, com de gran es faci el castell dependrà de les aportacions que continuem fent entre tots. 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada