La importància de fer equip...

"La cooperació és la convicció plena de què ningú pot arribar a la meta si no hi arriben tots" Virgina Burden

dilluns, 2 d’abril del 2012

Fase 4: Valoració Psicopedagògica


Objectius:
  1. Obtenir informació dels alumnes a partir d’una avaluació psicopedagògica.
  2. Realitzar observacions a l’aula i al pati.
  3. Analitzar el context escolar i familiar.
  4. Aplicar, si escau, proves estandarditzades
Destinataris: Tutores, alumnat implicat, famílies i EOEP.
ACTIVITATS I CONTINGUTS
  1. Observacions sistemàtiques a l’aula i al pati.
  2. Anàlisi dels elements que afavoreixen i que dificulten el seu aprenentatge.
  3. Revisió dels treballs de l’alumne. Revisió de l’expedient acadèmic de l’alumne.
  4. Entrevista familiar.
  5. Avaluació psicopedagògica de l’alumne: proves curriculars i estandarditzades.

INSTRUMENTS I/O TÈCNIQUES
  1. Anàlisi del context escolar i familiar.
  2. Anàlisi de les feines de l’alumnat.
  3. Aplicació de proves estandarditzades segons els casos.
INDICADORS D’AVALUACIÓ
  1. Seguiment del protocol d’actuació per a les avaluacions psicopedagògiques: observacions realitzades, resultats de les proves estandarditzades...

Quan s'inicia el procés d'avaluació psicopedagògica, es porta un seguiment de totes les actuacions realitzades en referència a l'alumne. S'anoten les activitats realitzades, la data i les persones implicades en el procés. A la següent imatge us mostro el full de seguiment utilitzat: 
Full de seguiment d'actuacions realitzades

Igualment, hi ha un altre document que s'utilitza per recollir tota la informació necessària de l'alumne durant el procés d'avaluació psicopedagògica . Aquí podeu  veure el model que s'utilitza:
Full recopilatori de dades de l'alumne

En els diferents casos, es realitzen entrevistes amb la tutora per obtenir més informació de l'alumne en quant al seu estil cognitiu d'aprenentatge (actitud davant la presentació d'una activitat i durant l'activitat; tipus d'activitats que prefereix; instruments i materials adients pel seu treball; grau i tipus de motivació/ ansietat; tipus d'agrupaments més adients pel seu aprenentatge; treball individual, en petit i en gran grup; canals de comunicació més adients; avaluació de les interrelacions amb els companys i els mestres; adquisició d'hàbits socials i de feina; adaptació a l'escola; ajust emocional i dinàmica familiar. 

També es realitzen entrevistes amb la família per avaluar el context socio-familiar. 

La informació de l'alumne es complementa amb observacions de l'alumne en diferents situacions. A l'aula es fan observacions i s'anota la seva ubicació a l'aula, el procés de l'activitat (inici-desenvolupament-final). També s'observa la intervenció de les mestres a l'aula en relació al grup i a l'alumne. S'analitzen els recursos didàctics i materials utilitzats així com la interacció de l'alumne (actitud general i interaccions amb la mestra).  Per una altra banda, es fan observacions en moments d'esbarjo per obtenir informació sobre les activitats a l'hora del joc, l'actitud en el joc, relació amb els companys i els adults, normes i hàbits.

Igualment, es revisen diferents treballs realitzats per l'alumne (fitxes, quadern de treball, dibuix de la figura humana, etc). 

El nivell de competència curricular es demana a la seva tutora mitjançant unes graelles de competències curriculars on la tutora pot anar indicant les competències adquirides en referència al cicle anterior, nivell anterior i nivell actual. Aquesta informació es pot complementar amb diferents propostes d'activitats perquè les realitzi l'alumne. Aqui us penjo els models de graella que he fet servir a l'escola.


Model proposta de Competència Curricular en llengua de 2n cicle i comparada amb el primer cicle: 
https://docs.google.com/document/d/1A16epFIa4HmT3-17lEQ2ZEFBEmeOTWkCJUY7OvF29F8/edit

Finalment, es valora l'aplicació de proves estandaritzades segons l'edat de l'alumne (escala de inteligencia de Wechsler -WIPSSI- III, WISC-IV-, matrices progressivas de RAVEN, test de BENDER...)

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada